Youtubestjärnan Clara Henry leder webbsändningen av Melodifestivalen 2014. Infälld: Jackie Kothbauer, expert på personliga varumärken.
Youtubestjärnan Clara Henry leder webbsändningen av Melodifestivalen 2014. Infälld: Jackie Kothbauer, expert på personliga varumärken.
Foto: TT / Rain Bauer

Så bygger du ett starkt personligt varumärke på nätet

Ett starkt personligt varumärke på nätet kan leda till både nya jobb och uppdrag. Youtubestjärnan Clara Henry och experten Jackie Kothbauer tipsar om hur du skapar ett.

Textbloggar, videobloggar, hemsidor, podcasts, Instagram, Snapchat, LinkedIn, Facebook, Twitter... På nätet finns otaliga kanaler du kan använda för att bygga ett starkt personligt varumärke.

– Använd nätet för att visa vem du är och vad du är bra på. Det kan leda till erbjudanden om jobb och uppdrag du aldrig skulle fått annars, säger den personliga varumärkesexperten Jackie Kothbauer.

På senaste Bokmässan i Göteborg intervjuade hon Clara Henry, en av Nordens största Youtubestjärnor med 355 000 prenumeranter, om hur hon byggt sitt personliga varumärke.

Här är fem heta tips

1. Välj kanal

Kanalerna på nätet är många, och inte ens proffsen syns i alla.

– Ett tag var det vanligt att posta exakt samma innehåll överallt, men det funkar inte. Innehållet måste anpassas, och det tar tid. Fokusera istället på att vara riktigt bra i några få kanaler som du verkligen gillar, säger Jackie Kothbauer.

Clara Henry lägger mest tid på Youtube, men finns också på Twitter och Instagram och har en textblogg.

2. Visa engagemang

Socialt ansvar blir allt viktigare i näringslivet, och goda företag vill ha goda ledare som är bra förebilder. Är du engagerad i samhället? Visa det.

– En sak som gjort Clara Henry populär är att hon inte bara pratar om sig själv. Hon tar också upp samhällsfrågor som hon tycker är viktiga. Det gör henne ständigt aktuell och intressant, även för en äldre publik, säger Jackie Kothbauer.

– Lärdomen här är att inte bara prata om dig själv. Visa att du bryr dig om omvärlden, säger Jackie Kothbauer.

3. Skapa en relation

Om du vill bli riktigt framgångsrik på nätet behöver du visa intresse för dina följare.

– Det visar att du värdesätter dem, säger Jackie Kothbauer.

Clara Henry berättar att hon lägger enormt mycket tid på relationen till sin publik. Nyligen la hon sju timmar på att klippa ihop en tio minuters video där hon svarade på läsarfrågor.

– Jag har byggt upp en kompisrelation med min publik. De känner mig bättre än jag känner mig själv och vi hänger tillsammans på min Youtubekanal, säger hon.

4. Var schysst och äkta

Arbetsgivare uppskattar personer med social kompetens och emotionell intelligens, menar Jackie Kothbauer. Så hur visar du det på nätet? Jo, genom att vara schysst.

– Förlöjliga inte folk, och lämna inte ut nära och kära. Clara Henry talar aldrig illa om någon. Hon är den schyssta kompisen som skrattar mycket, men inte på andras bekostnad. Det är ett vinnande koncept, säger Jackie Kothbauer.

5. Pröva dig fram

Clara Henry är en av Nordens största Youtubestjärnor. Men hon har ingen medveten strategi.

- Jag följer inga regler. Jag gör det jag känner för. Idag postade jag ett inlägg på Instagram klockan fyra på morgonen och fick mängder av likes. Fast det är ’fel’ tid på dygnet enligt alla konstiga regler, säger hon.

– Testa dig fram. Många är livrädda för att göra fel eller få kritik, eller ingen respons alls. Men för att bli framgångsrik på nätet gäller det att komma över den tröskeln, säger Jackie Kothbauer.

Sociala medier

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Sociala medier

Så många chefer kollar upp dig på LinkedIn – innan du får jobbet

Så många chefer kollar upp dig på LinkedIn – innan du får jobbet

Tror du chefen googlar dig innan du får jobbet? Det är större chans att du kollas upp på LinkedIn.

Din arbetsgivare kan bevaka dig på jobbet

Din arbetsgivare kan bevaka dig på jobbet

Lagen ger chefen rätt att övervaka ditt jobb Butiksägare i skräck för ny kvittokontroll Du är bevakad på jobbet.

Imponerande eller irriterande? Så skryter du på rätt sätt

Imponerande eller irriterande? Så skryter du på rätt sätt

Imponerar du på omgivningen, eller verkar du bara skrytsam och osympatisk? En ny studie visar att många har dålig koll på var gränsen går.

Experternas guide: Så använder du Facebook till att söka jobb

Experternas guide: Så använder du Facebook till att söka jobb

Om du tar en paus från att tagga dina vänner i videos på söta kattungar kan även Facebook vara en plattform som hjälper dig att hitta nästa drömjobb.

Fler artiklar inom Sociala medier