Bli framgångsrik med Facebook
30 minuter om dagen på Facebook är ett minimum om du vill lyckas i karriären. Det säger Nina Jansdotter som forskat om det sociala nätverket.
Att Facebook är ”självklart” är kanske att ta i.
Eller?
– För mig är det ungefär som att vissa i början sa ”nej, jag ska inte använda mejl, telefon går lika bra”. Kanske är Facebook inget måste riktigt än, men det går väldigt snabbt åt det hållet, säger Nina Jansdotter.
Det senaste årets ”fältstudier” där hon experimenterat med gilla-sidor och statusuppdateringar och studerat framgångsrika exempel – och hunnit slå i taket med 5 000 Facebookvänner – sammanfattar hon i sin nya bok ”Framgångsrik med Facebook”.
– Risken är att du snart blir sedd som en dinosaurie om du står utanför. Att inte förstå hur Facebook fungerar håller på att bli lika ohållbart som att inte förstå sig på Word, Google eller mejl, menar hon.
Det sociala nätverket erbjuder – för den som vill det – jobbmöjligheter, uppdrag, omvärldsbevakning, kompetensutveckling, en resa i personlig utveckling och knuffar framåt, är hennes analys.
– Tänk också på att ditt nätverk är, tillsammans med ditt personliga varumärke, din allra viktigaste tillgång på arbetsmarknaden.
Trettio minuter är ett minimum. Vill du ha full utväxling är det klokt att satsa ännu mer, menar hon.
DINA 30 "FACEBOOKMINUTER"
Egna statusuppdateringar
10 minuter. Låt dina statusuppdateringar visa vem du är, vad du står för, vad du kan och vad du brinner för. Varje uppdatering blir en pusselbit när du stärker ditt personliga varumärke. Uppdatera din status minst 1–-3 gånger per dag. Bjud gärna på bilder ibland också.
Hjälp andra
10 minuter. Bejaka andra i deras strävan efter att utvecklas och nå sina mål och att må bra. Tryck på gilla-knappen och kommenteras deras inlägg. Var generös och dela vad de skriver, deras länkar och events.
Driv en gillasida
10 minuter. Att starta och hålla i gång en gilla-sida inom ett område du känner passion för, gärna kopplat till ”din” bransch eller yrke (även om det inte behöver vara det), är jättebra för varumärket. Låt Google Alerts bevaka området och dela med dig av det mest intressanta till dina följeslagare på sidan.