Statens fastighetsverk. 

”Vi förvaltar landets kulturhistoriska fastigheter som ägs av staten, de spänner över ett tidsspann på över 1000 år. Det ligger i botten och leder fram till att vi vill utstråla seriositet, erfarenhet och långsiktighet. Därför har vi valt personer som arbetar hos oss. Men det är en känslig balansgång, det är en ganska hög medelålder hos oss och vi vill också attrahera unga sökande.”  Eva Rosander, informatör

Företaget Infratek  ”Alla de som är med på våra bilder är personer som jobbar hos oss. Vi vill gärna ha egna medarbetare för att det ska kännas trovärdigt. När de ler på en bild är det för att de faktiskt jobbar och trivs hos oss, det är inga vi har hyrt in för att det ska se ut. Vi verkar i en väldigt mansdominerad bransch därför tycker vi att det är viktig att även attrahera kvinnor när vi söker folk.” Emma Lindström, informatör

Sollentuna kommun. ”Vi ville ha bilder med starka uttryck och att personen ska titta på  betraktaren, så att det blir ett möte mellan läsaren och Sollentuna  kommun.” Maria Sterner, kommunikationschef på Sollentuna kommun om  valet av bilder till deras platsannonser.

Nu ska annonsen ha ett ansikte

Porträtt av grubblande kontorsarbetare, byggjobbare som ler mot kameran eller svetsare i full gång med arbetet. Bilder på människor har blivit ett allt vanligare inslag i platsannonser. 

Istället för långa och krångliga annonstexter får människorna illustrera vad arbetet handlar om – och vilken typ av person företaget söker. 

– På det hela taget, i alla annonser och reklam, är människor något som drar till sig uppmärksamheten, vi människor tycker om att titta på människor, säger Karin Helgesson, doktor i nordiska språk vid Göteborgs universitet, som skrivit en avhandling om platsannonser.

Förr var det vanligare att man använde bilder på produkterna man var känd för eller på anläggningen i sina platsannonser, enligt Karin Helgesson. Men för drygt 10 år sedan exploderade trenden med att låta människor posera i annonserna - och den blir allt större.

– Det kan ha att göra med den ökade individualiseringen, att människan och medarbetarna blir viktigare. Företagen måste sälja in sig, som ”titta här vad trevliga människor vi har på vår arbetsplats” och också någon att identifiera sig med ”jobbar jag där så blir jag en sådan snygg och trevlig människa”, säger Karin Helgesson. 

Söka jobb

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Söka jobb

Rekryteraren avslöjar: Det här får mig att vilja kalla dig till en jobbintervju

Rekryteraren avslöjar: Det här får mig att vilja kalla dig till en jobbintervju

Johanna Wadsten, rekryterare på Studentwork, avslöjar vad som imponerar på henne på jobbet.

Glada medarbetare  lockar fler

Glada medarbetare lockar fler

När konkurrensen om talangerna hårdnar blir det viktigt för företag att vara tydliga med sitt varumärke. Nu satsar allt fler företag på employer branding.

Här finns jobben du kan få direkt

Här finns jobben du kan få direkt

Är gymnasiet äntligen avklarat? 13 års pluggande förbi? Alla längtar inte efter tjocka kompendier och tentaångest så fort studentmössan är kastad.

Så hittar du jobben som inte syns på Platsbanken

Så hittar du jobben som inte syns på Platsbanken

Letar du nytt jobb efter semestern? Arbetsförmedlingens Platsbanken har en del lediga tjänster. Men långt ifrån alla.

Fler artiklar inom Söka jobb