Foto: Foto: Scanpix

Så gör du dina möten mer effektiva

Uppd. 2010-04-22 10:16
 
 
Peter Wiklund.
 
Peter Wiklund. Foto: Liselott Arnstberg
 

Måste du vara mycket i möten på jobbet? Möteshaverierna kan förstöra din arbetsdag. Tillsätt en haveriutredning på jobbet om mötena uppfyller de här kriterierna.

Peter Wiklund, aktuell med boken "Handbok för smartare möten", har kartlagt varför möten går snett eller blir meningslösa.
– Varje chef med självaktning bör gå till kammaren och se över mötesuppläggen på arbetsplatsen, säger han.

1. Snacka om era möten

Om ni gemensamt på arbetsplatsen pratar om era möten, och kanske till och med formulerar några regler gemensamt, kommer sannolikt problemen att minska automatiskt”.

2. Tillämpa succéprinciper

Fråga alltid efter syftet med mötet när du får inbjudan, och begär en agenda i god tid före mötet. Lämna inte mötet utan att ställa frågan ’Okej, vem ska göra vad exakt? Tills när?’. Utse en tidhållare på varje möte."

3. Ge chefen en spark i baken

Ett sätt kan vara att riva ur den här artikeln och hänga upp på väggen i mötesrummet. "Varje chef med självaktning går till kammaren och ser över mötesuppläggen. Det är vanligt för många att delta i 60 möten/ månad."
Varningstecken

Här är de vanligaste tecknen på att din arbetsplats är drabbad av möteshaverier, enligt Peter Wiklund.

• För många syften med mötena. Mötet innehåller allt, allmän information, beslut, utbyte av generella idéer, social samvaro och så vidare.

• Otydlighet om vad mötena ska handla om.

• Deltagarna kan inte förbereda sig, utan måste spontant komma med svar som egentligen skulle behöva eftertanke.

• Ingen förstår vad mötena leder till.

• Många är inte på det klara med vad som bestämdes, och inget protokoll skrevs.

• Alla ska vara med. På mötet känner många deltagare ”Vad gör jag här?”. Det är allt för lätt att lägga till för många på mötesinbjudan.

• Mötena är sövande. Ett möte som ligger mitt på eftermiddag riskerar att tappa deltagarfokus när paltkoman sätter in.

 
 
Kristian Borglund

På jobbet

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet På jobbet

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Arbetsrättsexperten: I de här situationerna kan du ta tjänstledigt

Linus Löfgren på Avtal24 svarar på en läsarfråga och reder ut vad som egentligen gäller vid tjänstledighet.

Mejlmisstagen vi stör oss på

Mejlmisstagen vi stör oss på

Här är sju vanliga misstag som kan leda till missförstånd, eller reta gallfeber på kunder och kollegor.

6 tecken på att din chef är narcissist

6 tecken på att din chef är narcissist

Har en chef eller kollega som är karismatisk och charmig ena stunden och riktigt obehaglig nästa?

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Rekryteraren: Här är de 5 vanligaste frågorna jag får i mitt yrke

Funderingar om konkurrens i form av andra kandidater och frågor om företagets förmåner är något som Johanna Wadsten ofta får höra.

Fler artiklar inom På jobbet