Den nya trenden med rekryteringar i sociala nätverk på webben sprider sig. Gröna Lund tillsätter sina 1 200 sommarjobb med hjälp av Facebook.
På Facebook kan nu vem som helst nominera en bra kandidat på en så kallad "wall" på Gröna Lunds särskilda rekryteringssida på facebook.com/jobbapagronan.
– Rekryteringskampanjen bygger på att vi tror att bra människor känner och kan rekommendera andra bra människor. I uppdateringsfältet skriver man namnet på sin vän inlett med ett @-tecken.
Då skickas ett meddelande till kandidatens Facebookssida att han eller hon blivit nominerad, säger Kaj Holmgren, rekryteringsansvarig på Gröna Lund.
Bekanta, bästisar, farföräldrar eller bonusbarn är välkomna att nominera eller själva söka jobb.
Vad händer sen?
– Vi går sedan dagligen in och skickar ytterligare ett meddelande via Facebook om att de har blivit nominerade och hur de ska gå tillväga om de vill söka jobb.
Det är reklambyrån Pool som har hjälpt tivolit att genomföra kampanjen:
– Vi tycker att det ligger ett enormt värde i människors nätverk. Att inte använda det vore dumt. Vi vill ju hjälpa Gröna Lund att hitta det bästa möjliga teamet och då ber vi deras fans om hjälp.
De vet ju bättre än några andra vilka av deras vänner som skulle passa för jobbet och genom att få nominera någon så kan man ge bekräftelse till dem och samtidigt hjälpa dem till ett nytt spännande jobb, säger Thérèse Mannheimer, webbstrateg på Pool.