Massor av nya jobb till ungdomar. Det hoppas Tanja Parkkila och nya sajten "Tusen nya jobb" förmedla när hon nu utmanar Arbetsförmedlingen.
Metrojobb skrev om Tanja Parkkilla och hennes sajt Doldajobb.se, där du kan skvallra om jobb du hört talas om, tidigare i år. Nu ska hon under 60 dagar i samarbete med Svenskt näringsliv och förmedla jobb som inte finns i annonser.
– Arbetsförmedlingen förmedlade bara 2,5 ungdomsjobb per handläggare förra året. Vi vill pränta in hos de unga att det finns andra vägar till jobb, säger Tanja Parkkila.
Inte minst ska jobben förmedlas från person till person. För att få läsarna att tipsa om jobben lovar hon "lockbeten" i form av tävlingar och priser.
– Det kostar Arbetsförmedlingen 60 000 kronor per förmedlat jobb, så ett pris som kanske kostar 1 000 kronor är inte så farligt. Tanken är att de ska inspireras av oss, de skulle också kunna ha en tävling på sin sida där ungdomar kan förmedla jobb till varandra.
Du som letar jobb kan också lägga upp en liten miniannons på sajten där du beskriver dig själv och vilken typ av jobb du söker.
I nuläget finns ett fyrtiotal jobb upplagda på sajten. Det är med andra ord en bit kvar till de tusen ungdomsjobb som är målet.
– Tusen nya jobb är en hög siffra och vi får se var vi hamnar, men det är i alla fall en mer tilltalande slogan än "800 nya jobb", säger Tanja Parkkila
Det är valtider och Svenskt näringsliv står bakom satsningen. Är det här en politisk kampanj?
– Jag ställer mig utanför det där, jag är finsk medborgare och röstar inte i valet. För mig handlar det om att engagera ungdomar att hitta nya vägar till jobb.