"Reputation management" är ett begrepp som lyser allt starkare i rekryteringsvärlden. Vad det handlar om? Ditt digitala fotavtryck.
– En viktig del när vi analyserar kandidater är vilket digitalt avtryck vi kan spåra, säger Ingela Johansson på Sifferverket, som rekryterar företrädelsevis ekonomichefer, redovisningschefer och controllers.
Vilken bild uppenbarar sig när hon söker på sina jobbkandidater på internet? Det undersöker hon rutinmässigt.
– Är kandidaten aktiv på Facebook på arbetstid? Vilken typ av bilder finns
publicerade? Hur många kontakter har kandidaten på LinkedIn? Hur uttrycker sig kandidaten i skrift? Är kandidaten omskriven i media på olika sätt?
På personsöktjänster som exempelvis 123people.se kan vem som helst hitta detaljerad information kring foton, mejladresser, bloggar, mikrobloggar, nyhetsartiklar, dokument, länkar, biografier, videofilmer och sociala nätverks-profiler.
Liknande tjänster i USA gräver fram ännu mer: släktband, brottsregister, födelseattester, dödsbevis, vigselbevis och skilsmässor.
Är detta nästa steg för rekryterare även i Sverige?
– Nej, vi tror inte det. Inte i Europa. Européer är mer känsliga när det gäller den publika tillgängligheten av privat information. För det andra är dataskyddslagarna mycket strängare i Europa än i USA, säger Russell E. Perry, vd på 123people.se.