Facebook, nedladdningsbara test och mobilen – så rekryterar man modernt
Glöm det traditionella cv:t. Nu är det nya, moderna sätt att rekrytera som gäller.
Inom IT-branschen, där det råder brist på kvalificerade programmerare och systemutvecklare, har det gjorts rekryteringskampanjer där de sökande dataingenjörerna först måste hacka sig igenom en vägg för att kunna söka jobbet. I våras lade mobiloperatören 3 ut ett nedladdningsbart test på nätverkssajten för att hitta de rätta personligheterna till sina lediga tjänster. Dessutom har företag som Microsoft, 3, Ernst & Young och Ericsson använt Facebook för att hitta rätt medarbetare.
– Företagen vet att de måste anpassa sig till snabbare och mer lättfotade medarbetare och de måste leta där potentiella medarbetare finns – på nätet. Rekryteringsansvariga och personalchefer har, precis som alla andra, krav på att visa resultat. Det ska ofta gå fort och det ska bli bra, säger entreprenörscoachen Patrick Grimlund.
Det kommer därför att bli allt viktigare för arbetsgivare att tänka till och sticka ut när man söker personal.
– Nya kontaktvägar ger möjlighet att visa andra färdigheter och egenskaper än de som syns i ett traditionellt cv. I dag är företag mer intresserade av vad du kan åstadkomma i framtiden och mindre intresserade av en lång meritlista, säger Daniel Salzer, trendstrateg och affärsutvecklare på den etnografiska konsultbyrån Trendethnography.
Så när Arbetsförmedlingen nyligen sökte folk till sitt nya bloggprojekt ”Jobbsökarna” struntade de i att skicka ut brev, som är Arbetsförmedlingens traditionella kanal.
– I stället annonserade vi ut tjänsterna via sms. Efter en vecka hade vi fått in över 1 000 ansökningar, säger Sara Damber, projektledare för ”Jobbsökarna”.
Hans Kullin är ansvarig för digital PR på den globala kommunikationsbyrån Burson-Marstellers Stockholmskontor och driver dessutom marknadsföringsbloggen Media Culpa. Han har för egen del erfarenhet av förmedling av jobbkontakter via sociala sajter och kan till viss del tacka Facebook för det jobb han har i dag.
– I dag bygger många, särskilt yngre, sin trygghet kring personliga nätverk i stället för runt en specifik arbetsplats. Nätverket följer sedan med när man byter jobb. De sociala nätverken på internet är överlägsna andra kontaktytor när det gäller att hålla i gång många lösa förbindelser. Redan i dag bygger smarta karriärplanerare sitt rykte genom olika kanaler som bloggar, nätverk och mikrobloggar. Det totala flödet av information om dig på nätet kallas för ”lifestreaming” och blir ett sätt att bygga en unik identitet på, förhoppningsvis en identitet som är attraktiv på arbetsmarknaden, säger Hans Kullin.
Han tror att konceptet kommer att utvecklas och börja användas under mer ordnade former.
– Vi kommer absolut att se mer av det här i framtiden. Jag tror att sociala sajter kommer att få ökat inflytande när det gäller rekommendationer och jobbkontakter, säger han.