Vanja Franzén och Sara Westerlin sätter smak på varumärken.
Foto: Foto: Kinga Lezanska Sjölin

Bullar på jobbintervjun kan ge karriären smak

Publ. 2011-01-20 09:53
 
 

Hur ser du till att fler får smak för dig och ditt kunnande? Jo, genom att smaksätta ditt varumärke.

Ett starkt personligt varumärke gör att ditt namn lättare fastnar och återkommer i medvetandet hos andra, till exempel rekryterare eller personer i ditt nätverk.

Det är här smaken kommer in i bilden.

Smak kan användas som en personlig signatur så att du lättare blir ihågkommen:
– Om du lyckas få andra att förknippa dig med en viss smak, så kommer de att bli påminda om dig varje gång de kommer i kontakt med just den smaken, säger Vanja Franzén.

Hon och Sara Westerlin är specialister på att använda smak/mat som komponent i varumärkesbyggandet och driver det egna företaget Foodism tillsammans.

Båda är utbildade gastronomer, och hittills har de inte hittat någon annan i världen som sysslar med denna smala nisch inom så kallad sinnesmarknadsföring (marknadsföring som involverar fler sinnen).

Här intill ger de tips om hur du använder smaker för att stärka ditt personliga varumärke i karriären.
– Upplevelsen av din personliga smak kan ges under mingel, mässor, fikarasten eller jobbintervjun.

Bjud på en kaka och en story

Vad står du för?
Gör inte misstaget som många företag gör på mässor, där de slentrianmässigt bjuder på fula karameller med artificiell smak. Du ska kunna stå för din smak, fullt ut. Så vad står du för? Vilka värden? Vad tycker du är viktigt? Vad vill du att andra ska tänka om dig? Fyll i orden: ”Jag är en person som…”

Ta fram ett urval
Tänk fritt vilka typer av smaker du skulle kunna använda. Bjud gärna in en kompis att hjälpa till. Vilken en typ av munsbit skulle du kunna bjuda på? Frukter, bär, godis, nötter eller något annat? Tänk så här … ”Eftersom jag är en person som … är det naturligt/självklart att jag ska bjuda på …”

Skapa din egen story
Ännu viktigare än vad du bjuder på, är den story du berättar för den du bjuder. Låt oss säga att du vill odla bilden av dig själv som en person tänker utanför ramarna och ger oväntade perspektiv, säg då det samtidigt som du överlämnar ditt smaksignum (exempelvis en skiva stjärn­frukt på pepparkaka, allt doppat i choklad).

Källa: Vanja Franzén och Zara Westerlin på Foodism.
 
Kristian Borglund

Anställningsintervju

Här hittar du fler artiklar som berör ämnet Anställningsintervju

Så känner du igen en bra chef – redan på jobbintervjun

Så känner du igen en bra chef – redan på jobbintervjun

Enligt ledarskapsutvecklaren Clara Löfvenhamn kan du lista ut om du kommer att komma överens med chefen – redan innan du börjat på jobbet.

10 vanliga frågor på intervjun - och de bästa svaren!

10 vanliga frågor på intervjun - och de bästa svaren!

Innan du går på en jobbintervju bör du förbereda dig på hur du ska svara på intervjufrågorna.

8 tecken på jobbintervjun som visar att du inte är den hetaste kandidaten

8 tecken på jobbintervjun som visar att du inte är den hetaste kandidaten

Jobbintervjuer kan vara riktigt svåra, men väntan därefter är ofta värre. Gick det bra? Gick det inte bra?

Här är det bästa svaret på intervjufrågan ”Vart ser du dig själv om fem år?”

Här är det bästa svaret på intervjufrågan ”Vart ser du dig själv om fem år?”

En vanlig fråga på arbetsintervjun, men det betyder inte att den blir enklare att svara på.

Fler artiklar inom Anställningsintervju