Här är fem tips på hur du hajpar dig själv på internet. Expertens bästa tips.
Du är ditt eget varumärke. Vet du inte vad du vill signalera kommer kommunikationen kring dig bli spretig, och varan – i detta fall du – blir svårsåld. Fundera ut vilket som är ditt specialområde, sedan kan du börja sprida ordet.
– Volvo har till exempel valt att marknadsföra sig genom att prata om säkra bilar. Då kan de inte prata om allt annat också. På samma sätt måste du också nischa dig. Du är din egen logga, säger Johnny Lindquist, byråchef på Dist, och expert på hur du ska kommunicera online.
1. TWITTRA.
Starta ett twitterkonto i ditt eget namn. Det hamnar högt i Googles sökmotor. I beskrivningen på ditt twitterkonto kan du beskriva vad du jobbar med eller vad din nisch som du vill marknadsföra är. Googlar någon dig får de då snabbt en bild om vem du är.
2. FÖLJ OCH RETWEETA.
Följ desom du tycker är intressanta ellerföretag du vill jobba hos på Twitter. Citera dem, eller retweeta, när de lägger upp något som intresserar dig. Då kommer en notis i deras flöde om att du har retweetat och du sprider på så sätt också ditt eget namn. Många företag går också ut med jobbansökningar i sina flöden.Så hänger du med har du chans att vara först.
3. BLOGGA.
Om du bloggar i ditt eget namn, se till att du också skriver om ditt specialområde. Se också över vad andra i din bransch skriverom och nischa dig därefter så attdu får chans att sticka ut.
4. SANN BILD.
Kom ihåg att den bild du ger av dig själv i bloggen också ska stämma i verkligheten.
5. ÖPPNA DIN FACEBOOK.
Försök att ha ditt riktiga namn som facebookurl. Har du då en öppen profil får du många träffar på google.