Nästan varannan rekryterare kollar dig på Facebook
Andelen rekryterare som kollar upp kandidater på Facebook har fyrdubblats de senaste åren, visar en ny rapport. Samtidigt blir det vanligare att personer väljs bort på grund av sin Facebook-profil.
I dag kollar 45 procent av rekryterarna regelbundet upp jobbsökares Facebook-profiler. Bara för fem år sedan var samma siffra en av tio. Det framgår av en undersökning som Stockholms handelskammare gjort i samarbete med omvärldsbevakningsföretaget Bisnode.
Många arbetsgivare använder informationen som ett komplement till andra bakgrundskollar, som referenser och tidigare anställningar, för att få en helhetsbild av den sökande. Men allt fler väljer bort kandidater på grund av vad de ser på sociala medier. Pernilla Brouzell, marknadschef på Bisnode, varnar arbetsgivare för att dra för stora slutsatser av informationen.
– Alla har en fritid. Att man varit på kalas och lägger ut bilder på Facebook speglar inte hur du är som yrkesperson. Däremot finns en studie från Oxfords universitet att de som är aktiva i sociala medier har en större begåvning än de som inte är det, säger Pernilla Brouzell, som är marknadschef på Bisnode.
Facebook och Linkedin är enligt undersökningen de sociala mediesajter som väger tyngst när rekryterarna bakgrundskollar sina kandidater, men även Google-sökningar och koll av bloggar är vanligt.
– Linkedin är störst bland de företag som har en strategi för sådana här kollar, men Facebook är vanligast. Kanske beror det på att alla yrkesgrupper inte använder Linkedin.
Rapporten visar också att offentliga sektorn ligger efter privata företag när det gäller att kolla upp arbetssökande på sociala medier. Inom näringslivet är sådana kollar
Totalt har 886 rekryterare inom privat och offentlig sektor i riket besvarat vår webbenkät som genomfördes 2 till 18 januari i år.